Rodney William Whitaker’ın işi Austin’de, Teksas Üniversitesinde, Radyo TV ve Sinema Bölümünün başkanı olarak tiyatro ve sinema öğretmekti ama kitaplarındaki karakterler gibi, bu meslek aslında gizli bir hayatı saklıyordu.

Whitaker, casus kurgu türünün basitleştirilmiş niteliklerinden etkilenmedi ve kiliseye dönüştürülmüş bir yerde yaşayan ve kendi sıra dışı sanatının masraflarını karşılamak için adı bilinmeyen, çok gizli bir ABD devlet kurumu için bir suikastçı olarak çalışan bir resim koleksiyoncusu, uzman dağ tırmanıcısı ve bir üniversitede sanat profesörü olan seksi Jonathan Hemlock hakkında bir roman olan “İnfazcı”yı yazdı. Eşi Diane’in, İngiliz siyasi tarihçi G. M. Trevelyn’e olan hayranlığı nedeniyle seçtiği bir isim olan Trevanian takma adıyla bu kitabı yayınladı.

1972’de yayınlanan bu roman, o zamanlar 41 yaşında olan profesöre hızlıca başarı getirdi. Eleştirmenler onun niyetini kavramış ve parodisini yazdığı James Bond romanlarından “daha zekice, esprili ve şık” olarak tanımlamışlardı.

Bu roman Clint Eastwood’un dikkatini çekti ve 1975 yılında, başarılı olmayan bir filmi yönetip rol aldı. Trevanian’la olan bağlantısının halk arasında nadiren bilinmesinden dolayı Whitaker, yazanın Rod Whitaker olarak gösterilmesini talep etti.

Whitaker başarısından yararlandı ve 1973’te başka bir Hemlock romanı olan “Hesaplaşma” yı yayınlandı. Ancak diğer tür yazarlarının aksine, hem Trevanian hem de başka takma adlar altında başka projeler üretmek için karakterinden vazgeçti.

Trevanian olduğunu sadece, 1979’da, “Şibumi” nin yayınlamasından sonra, New York Times’da muhbir olan Carol Lawson’la yaptığı bir röportajda onayladı ve “Trevanian kepenkleri indiriyor. Şimdi konuşabilir” dedi. Bu röportaja kadar Trevanian’ın bir grup yazar için ya da belki de Robert Ludlum için bir takma ad olduğuna dair tahminler vardı.

Lawson’a şunları söyledi: “Çeşitli konularda —teoloji, hukuk, estetik, film gibi— beş farklı isim altında yazıyorum ve okurlarımı ayrı tutmak istiyorum.” Bilinen diğer takma isimleri Nicholas Seare, Benat LeCagnat ve Edoard Moran’dı ama başka isimleri de olabilirdi.

1970 yılında, kendi adıyla, “Filmin Dili” de dahil olmak üzere uzmanlık alanında akademik kitaplar yazdı. Bunun dışında gizliliğine düşkündü ve yayıncısı bazen görünmesi gereken yerlere dublör gönderiyordu.

Yeteneklerini sonuna kadar kullanan bir yazardı ve hem okurları hem de eleştirmenler onun aldığı riskleri takdir ederlerdi. 1983’te, The Washington Post’un, “Katya’nın Yazı” hakkındaki “Trevanian’ın ‘Emeklilik’ten Dönüşü” adlı bir incelemede yazdığı gibi, kitaplarında “sürekli olarak yükselmekte olan bir ustalık, belli bir espri şekli ve her şeyin aslında göründüğü gibi olmadığını gösteren mesajlar var.”

Whitaker, 1998’de Newsweek dergisiyle yaptığı bir röportajda okurlarının takdirine şöyle karşılık veriyor: “Trevanian meraklısı tuhaf ve harika bir yaratıktır: aykırı bir tip, doğal bir elitist, hakikat tarafından boğulmuş olduğu kadar alaycı olmayan biri, başka bir davulun ritmiyle yürümez; tek kişilik bir geçit töreninde solo davulcudur..”

Whitaker maddi durumunun bir hayli iyi olmasından dolayı, İspanya’nın Bask bölgesine taşındı. 14 Aralık 2015’te, İngiltere’de hayatını kaybetti.

 

Yazar: Frank Daniels III

Çevirmen: Zeynep Ece Eğilmez

Kaynak: Tenessean